Dag 15 en 16 Van Knysna naar Schoemanshoek - Reisverslag uit Schoemanshoek, Zuid-Afrika van Harry en Lijnie Kievit - WaarBenJij.nu Dag 15 en 16 Van Knysna naar Schoemanshoek - Reisverslag uit Schoemanshoek, Zuid-Afrika van Harry en Lijnie Kievit - WaarBenJij.nu

Dag 15 en 16 Van Knysna naar Schoemanshoek

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry en Lijnie

24 September 2017 | Zuid-Afrika, Schoemanshoek

Dag 15, 16. Van Knysna naar Schoemanshoek (Oudshoorn)

Vandaag een korte rit, maar we maken hem iets langer. Ipv 120 km, rijden wij er 230. Wij verlengen de tocht naar Mosselbaai. Hier willen we een boottochtje maken naar het Zeehonden eiland en eventueel walvissen spotten. Echter vanwege de woeste zee waren alle afvaarten afgelast. (Komt vaker voor tijdens onze vakanties). Toen maar teruggereden naar Wilderness (50 km vanaf Knysna). Hier hebben we een natuurpark bezocht en een mooie wandeling gemaakt. Richting Oudshoorn kwamen we wijngaarden en vlaktes met struisvogels tegen.
Oudshoorn, de hoofdstad van de Kleine Karoo wordt ook wel de ‘struisvogelhoofdstad’ genoemd. In de omgeving liggen ongeveer 400 struisvogelboerderijen waarvan er enkele geopend zijn voor publiek. We blijven 2 nachten in Montana guest farm. Een struisvogelboerderij van 68 hectare. We komen om 17.00 uur aan en worden verwelkomt door de 84 jarige eigenaar Werner ( ja een Duitser) en zijn rechterhand Alfred. We worden naar onze kamer gebracht. We dachten we hebben zulke mooie kamers / suites gehad gekker kan niet meer. We krijgen weer een gratis upgrade. Op het park staat een 225 jarige cactus en daarnaast ligt een landhuis. Wij krijgen de helft toegewezen, suite cactus 1. 's Avonds eten we aan een grote tafel met de eigenaar en 5 Duitse gasten. Een aantal hebben de marathon van Kaapstad gelopen. Heerlijk uitgebreid diner met natuurlijk struisvogel.

Dag 16.
Om 8 uur gezamenlijk ontbijt. Enorm uitgebreid. We krijgen als extraatje scramble eggs van struisvogelei. Van één ei krijgen we 7 grote porties.
Vandaag gaan we naar de Conga Caves.
Archeologische vindplaats in Zuid-Afrika
De Cangogrotten (Engels: Cango caves, Afrikaans: Kangogrotte) zijn een stelsel van grotten nabij Oudtshoorn in de Zuid-Afrikaanse provincie West-Kaap. De grotten liggen in de Zwarte Bergen in de Kleine Karoo. Het complex is verdeeld in drie gedeelten (Cango 1, 2 en 3) met een gezamenlijke lengte van meer dan 4 kilometer. De eerste en grootste kamer is ongeveer 90 meter lang, 50 meter breed en tot 18 meter hoog.
De grotten werden reeds door de San als schuilplaats gebruikt. Er zijn een heleboel San-tekeningen te vinden op de ingangsmuren. De kennis van de grot raakte verloren, en in 1780 werd de grot herontdekt voor een plaatselijke boer, Jacobus Van Zyl, toen die op zoek was naar verloren gelopen vee. Later heeft die grotten verder verkend en heeft de eerste kamer ontdekt.
De Cangogrotten worden tot de mooiste grotten van de wereld gerekend.
Na het bezoek naar Oudtshoorn gereden. Hier wat rond gewandeld. De rest van de middag uitgerust.
' s Avonds weer een zeer uitgebreid diner met heerlijke wijn. Vooraf, op uitnodiging van de eigenaar, bij het openhaard vuur, met de nieuwe gasten Afrikaanse champagne gedronken. Vanavond met de elite uit Duitsland aan tafel, veel politieke discussies vanwege de verkiezingen in Duitsland. Ondanks de discussie of misschien wel mede door de discussie een hele gezellige avond.

• 24 September 2017 - 18:14

Joan.:

Jammer dat er geen walvissen gespot konden worden, maar ten compensatie weer een upgrade. Top!